Skip to content

Med forandringsledelse kommer projekterne i mål

Forandringsledelse giver de fleste virksomheder langt bedre forudsætninger for at opnå de forretningsmæssige mål.
Oct 31, 2023 9:09:30 AM Kasper Goth
Kasper Goth ekspert i forandringsledelse

Hvis din virksomhed står overfor et større projekt, der vil påvirke organisationen, vil det i langt de fleste tilfælde være en god idé at benytte sig af Organizational Change Management (OCM) – eller forandringsledelse, som det også kaldes. Undersøgelser viser nemlig, at virksomheder har langt bedre forudsætninger for at opnå de forretningsmæssige mål i forbindelse med deres projekter ved have fokus på den organisatoriske implementering gennem en struktureret forandringsledelse. 

Forandringsledelse involverer medarbejdere i projektet

Helt overordnet kan man dele projekter op i to dele: En teknisk del og en medarbejderdel.  

Den tekniske del er projektets konkrete leverance. Det behøver ikke at være en teknologisk leverance, såsom et nyt IT-system, men kan også være nye processer, flytning til et nyt domicil, implementering af nye politikker mv.   

Medarbejderdelen handler om implementering og ibrugtagning, hvor man masserer de forandringer, den tekniske del leverer, ind i virksomhedens organisation. Den tekniske del bliver typisk håndteret med projektledelse, hvorimod medarbejderdelen håndteres med forandringsledelse.  

I forandringsledelse er hovedformålet, at den berørte organisation, der påvirkes af projektet, kommer med på rejsen. Først når virksomheden lykkes med både den tekniske del og medarbejderdelen af projekterne, er der god sandsynlighed for, at virksomheden kan nå sine forretningsmæssige mål med projektet.  

Desværre findes der talrige eksempler på gode projekter og løsninger, der ikke bliver brugt af medarbejderne - eller bliver brugt forkert. Ofte fordi ledelsen ikke har haft fokus på den organisatoriske implementering - altså medarbejderdelen af projektet.  

I modsætning til hvad mange måske tidligere har oplevet, er forandringsledelse ikke blot en mail om træning i det nye system eller processer om mandagen, en efterfølgende træningssession om onsdagen og fuld ibrugtagelse om fredagen. Det er et længere og sejere træk. Forandringsledelse er, i lighed med projektledelse, en disciplin med en række værktøjer og veldefinerede roller, som skal aktiveres.  

Struktureret forandringsledelse opnår flere mål 

Ifølge management- og analysevirksomheden Prosci, der gennem mange år har lavet tilbagevendende undersøgelser om effekten af forandringsledelse, er der syv gange større sandsynlighed for at opnå de forretningsmæssige mål, hvis man udfører en struktureret forandringsledelse med dedikerede ressourcer. 

Der skal ikke herske tvivl om, at det giver økonomisk mening at fokusere på forandringsledelse. For undersøgelser viser, at effektiviteten i en given organisation begynder at falde fra det øjeblik, det bliver klart, at en forandring er på vej. Hvis organisationen ikke håndteres rigtigt under forandringen, øges frustrationen, og man risikerer i yderste konsekvens, at nøglemedarbejdere forsvinder. Forandringsledelse handler altså om at undgå et for stort fald i produktivitet og tab af nøglemedarbejdere. Virksomheder opnår dette ved at sikre den ønskede adfærd og forståelse for nødvendigheden af en given forandring. På den måde får virksomheder mest muligt ud af deres investering, og de kan undgå unødige udgifter, når forandringens vinde blæser. 

Organisationen skal selv udføre forandringsledelse 

De vigtigste aktører i forandringsledelse er topledelsen og mellemledelsen. Topledelsen kaldes også sponsorer. Sponsorer skal være aktive, synlige og kommunikerende overfor organisationen gennem hele forandringsprocessen. Dog er topledere travle mennesker, og hvis de skal være aktive og synlige hele vejen gennem forandringsprocessen, kræver det planlægning. Typisk udarbejder den ansvarlige person for forandringsledelsen en plan sammen med sponsorerne, som sikrer, at de er synlige og giver projektet den rette støtte hele vejen gennem projektet. 

Når toplederne er på plads, er det tid til at involvere mellemlederne. Mellemlederne spiller en meget central rolle i eksekveringen af forandringsledelsen. Den daglige kommunikation om projektet, planlægning af medarbejdertræning, ibrugtagningen samt håndtering af den daglige drift før, under og efter forandringen, varetages mest effektivt af mellemlederne.  

Det er min erfaring, at man opnår de bedste resultater ved at lade organisationen selv udføre forandringsledelsesaktiviteterne. Når projektet er overstået, står organisationen meget stærkere, hvis den har været dybt involveret gennem processen. Vores rolle som forandringsledelseskonsulenter er dermed at facilitere processen, sikre den rette planlægning samt støtte lederne med råd og vejledning. 

Data styrker dialogen med ledelsen 

Som OCM-konsulenter benytter vi data til at måle, hvor langt virksomheden er i forandringsprocessen. Data kommer blandt andet fra spørgsmål til ledelsen og medarbejderne i forbindelse med bestemte nedslagspunkter i planen. F.eks. kan vi undersøge, om der er opnået forståelse for forandringen i hele organisationen. Efterfølgende udregner vi en karakter på, hvor godt virksomheden er med i forandringsprocessen og bruger karakteren i dialog med ledelsen om, hvorvidt, der er behov for ændringer og/eller ekstra aktiviteter forskellige steder i organisationen. 

Det er her, jeg ofte oplever gode dialoger med ledelsen, fordi man konkretiserer fremdriften med tal. Dermed skabes et godt fundament til at diskutere, hvordan man forbereder organisationen i det nødvendige omfang og i det rette tempo, så man er klar den dag projektet skal tages i brug.  

Har I også brug for forandringsledelse?

Hos twoday oplever vi en øget efterspørgsel på OCM-konsulenter. Denne efterspørgsel er i høj grad drevet af, at mange virksomheder har fået øjnene op for effekten af god forandringsledelse, samt det faktum, at virksomhedernes digitale investeringer generelt stiger. Større investeringer og højere kompleksitet kræver øget fokus på organisatorisk implementering både før, under og efter projektet.

Vi oplever dog også, at nogle virksomheder henvender sig, fordi forandringsprocesser er gået i stå eller er løbet ind i udfordringer. Uanset hvad bevæggrundene er, kan vi bistå med knowhow, der sikrer god forandringsledelse, så virksomheden kan komme tilbage på sporet og opnå deres forretningsmæssige mål med projekterne. 

Du er velkommen til at kontakte mig direkte, hvis du kunne tænke dig at få indsigt i, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med forandringsledelse

 

5V1A1564

 

Kasper Goth

Senior Sales Executive
kasper.goth@twoday.com
Mobil: 28 19 51 63

 

 

Relaterede artikler