Skip to content

5 konkrete tips til at komme i gang med Copilot Studio



Har du også brugt AI til at lave action figurer eller genereret finurlige billeder? Det er da meget sjovt... men også ubrugeligt i en forretningskontekst. Og lad os bare være helt ærlige: Alle siger, de bruger AI, men set fra mit perspektiv, er det de færreste, der faktisk gør det på en måde, der skaber reel værdi. Værdi for både forretningen, bundlinjen og slutbrugerne. Det svarer til at købe en Tesla og kun bruge den som powerbank til sin mobil.
Jun 10, 2025 3:23:20 PM Matias Julian Christoffersen

Men hvorfor er der så få, der for alvor kommer i gang?

Fordi det er komplekst. Det virker uoverskueligt, og der er mange ting, man skal have styr på som f.eks. licenser, datasikkerhed, miljøopsætning, governance, brugeradoption, forandringsledelse – og ikke mindst bør man have en strategi/plan.

Men det er netop dét, der skal til, hvis I vil arbejde professionelt med AI og Copilot og udnytte det potentiale, som ligger lige foran jer.

Her får du fem konkrete tips til, hvordan I kommer i gang med Copilot, Copilot Studio og Azure Ai Foundry på en måde, der gør en forskel. Og ja – det kræver lidt mere end et klik i et promptfelt, men med den rette tilgang og en god partner, kan I hurtigt komme i gang på den rigtige og sikre måde.

1. Start med det kedelige: licenser og omkostninger


Det lyder måske lidt tørt, men det er absolut nødvendigt. Hvis I ikke har styr på jeres licenser og "pay-as-you-go"-aftaler, risikerer I at betale alt for meget, eller endnu værre: at stå med en løsning, der ikke leverer den forretningsværdi, I forventede.

Start med at få overblik:

  • Hvilke licenser har I – og hvilke har I egentligt brug for?
  • Skal det være Copilot for Microsoft 365, Copilot Studio eller begge dele?
  • Hvordan ser jeres løbende forbrugsomkostninger ud?
  • Hvor skal jeres omkostninger allokeres til (f.eks. cost centre, business units, afdelinger eller andet)?
  • Hvordan designer I jeres løsninger, så de er mest effektive og licenserne er sat korrekt op?

Et klart billede af jeres økonomi og licensmodel er fundamentet for de følgende punkter.

2. Skab det rette fundament: sikkerhed og kontrol først


Det er fristende at gå direkte i gang med alle de smarte connectorer og funktioner, men uden styring og kontrol kan det ende helt galt.

Har I f.eks. både en connector til Twitter og jeres CRM-system (Microsoft Dynamics 365 Sales), men ingen styrende politikker? Så risikerer I, at leads og kundeoplysninger flyder frit – måske endda offentligt postet via twitter og tilgængeligt for alle jeres konkurrenter. Det kan både være dyrt, og det kan også ofte koste dårlig omtale.

Det er her, Data Loss Prevention policies (DLP), kommer ind i billedet.

Sørg for at:

  • Definere klare DLP-politikker for hvert område
  • Afdække, hvilke datakilder, der må forbindes – og af hvem
  • Lave en risikovurdering af de connectors, I tillader i jeres default miljø eller til hele forretningen – og lav gerne restriktioner for hver enkelt connector via connecor actions

Copilot er et stærkt værktøj – men det bør bruges med omtanke og ansvar.

3. Sørg for det rette miljø-setup


Bruger I Dataverse, Excel eller SharePoint som datagrundlag? Har I adskilte miljøer til udvikling, test og produktion? Ved I, hvem der har adgang til hvad og hvorfor?

Et miljø-setup, der ikke er tænkt igennem, kan få alvorlige konsekvenser. Hvis I ikke har styr på adgangsrettigheder og miljøopdeling, risikerer I, at følsomme oplysninger bliver tilgængelige for de forkerte personer – og værst af alt, at jeres løsninger i produktion måske ender med at gå ned, fordi der bliver lavet ændringer direkte i produktionssystemerne.

Her er et eksempel:

Hvad sker der, hvis marketing pludselig får adgang til samtlige oplysninger fra jeres HR-system som løn og ansættelseskontrakter? Eller hvis jeres finansdata bliver eksponeret til eksterne konsulenter og samarbejdspartnere? Det ville ikke være den bedste start på jeres digitale rejse.

Sørg for følgende:

  • Miljøer, der er adskilt og formålsbestemte
  • Rettighedsstyring på tværs af brugere og teams
  • Begrænsninger i, hvad Copilot må tilgå

Et velstruktureret setup er ikke bare god praksis – det er en nødvendighed.

4. Tænk i flows og roller – ikke kun prompts


Det handler ikke om at skrive den mest kreative prompt. Det handler om at designe løsninger, der løser konkrete forretningsproblemer med kunden/slutbrugeren i centrum.
Her er et eksempel:

Forestil dig en chatbot, der skal håndtere returvarer på en hjemmeside eller via en app:

  • Brugeren skriver: “Min bluse sidder ikke ordentligt.”
  • Chatbotten svarer: “Send ordrenummer.”
  • Herefter opretter chatbotten automatisk en retursag, genererer returlabel, opdaterer kundens profil og sætter efterfølgende processer i gang.

Ovenstående proces kunne også yderligere tiltænkes at hjælpe din kunde med f.eks. konkrete løsningsforslag til problemer som nedenstående eksempel. Det kræver, at I forstår jeres forretningsprocesser for at sætte sådanne processer op – og at I kan oversætte dem til logiske flows og roller. Her er Copilot Studio ikke bare et værktøj – det bliver en aktiv kollega.

  • Brugeren skriver: “Min bluse sidder ikke ordentligt.”
  • Chatbotten svarer: “Det er jeg ked af at høre. Det skal vi have fundet en god løsning på. Vil du ikke starte med at sende dit ordrenummer og vælge det produkt, problemet omhandler?”
  • Brugeren sender ordrenummeret.
  • Chatbotten slår ordren op i ERP-systemet og skriver: ”Jeg kan se, du har købt vores bluse, som kommer i uld. Den kan godt kradse lidt i direkte kontakt med huden. Derudover skal du være opmærksom på, hvordan den vaskes. Kan du beskrive de problemer du oplever? Så finder vi den bedste løsning. Hvis du ønsker at returnere trøjen, kan du blot skrive, at du ønsker det, og så laver vi det bagvedlæggende arbejde.”

Så i stedet for at bede om en returnering, hjælper en copilot kunden med dels fejlsøgning og en løsning i stedet for blot at sende en returlabel.  Hvem ved - måske ville kunden bare have hjælp til vask og pleje? 

5. Få styr på governance og undgå kaos


Det mest oversete (og ofte undervurderede) område er governance. Hvem udruller? Hvem vedligeholder? Hvem overvåger fejl og driftsstatus?

I bør have svar på spørgsmål som:

  • Har vi et udviklings- og testmiljø
  • Har vi en fast deploymentproces med pipelines?
  • Har vi en governance-model, der følger med, når løsningen vokser?
  • Har vi styr på vores application lifecycle management? Hvem opdaterer løsningerne? Laver vi release notes? Og hvem fortæller, at der er kommet en ny copilot til forretningen?
  • Ved vi hvem, der skal have ansvaret for de løsninger, der er i produktion?

Copilot Studio er ikke noget, man sætter op én gang og så glemmer vi alt om det efterfølgende. Nej, der kommer hele tiden nye funktioner og muligheder – og uden governance bliver det hurtigt rodet og risikabelt for jer at arbejde med. Samtidig får I rigtig svært ved at sikre datasikkerhed og compliance.

Min anbefaling:

Få en erfaren partner med på rejsen, når I skal i gang med Copilot Studio og kom godt fra start. Det er vigtigt med en partner, der ikke kun hjælper jer med at komme i gang – men også følger med og sikrer, at løsningen hele tiden er opdateret og understøtter forretningens behov. Hvis I tager opgaven alvorligt fra start, bliver Copilot den lim, der binder jeres systemer sammen. Det giver jer mulighed for at standardisere, centralisere og automatisere arbejdsprocesser – sikkert og effektivt.

Klar til at komme i gang?

Vi hjælper virksomheder med at få styr på licenser, data, miljøer og governance – og vigtigst af alt: at omsætte AI og Copilot Studio til konkrete forretningsgevinster.

Kontakt os her

Relaterede artikler