Skip to content

Hvad er AI?

Der er stor forskel på Artificial Intelligence på film og i virkeligheden. AI er ikke blot et element i en sci-fi-film. Det er ikke fremtiden. Det er virkeligheden i dag. Men hvad mener vi egentlig, når vi siger AI?
Som sådan er der ikke en endegyldig definition af AI. Helt simpelt kan man sige, at AI handler om at lave en kunstig udgave af den menneskelige hjerne.

Vi bruger ofte begrebet AI om maskiner, der kan træffe beslutninger selvstændigt – og på egen hånd udføre opgaver, som ellers kun en menneskehjerne kan udføre. Det gælder for eksempel opgaver, der kræver abstrakt tænkning, overvejelse, analyse, læring, problemløsning, mønstergodkendelse, sprogforståelse og beslutningsevne.

Stærk og blød kunstig intelligens
I dag skelner man ofte mellem stærk og blød kunstig intelligens. Stærk kunstig intelligens handler om den forestilling, at computere teoretisk set kan udvikle bevidsthed, der svarer til menneskets.

Blød kunstig intelligens handler om, at computere bliver i stand til at simulere alle aspekter af menneskets evner – og derfor ubesværet kan få andre til at tro, at den oprigtigt har menneskelig intelligens og bevidsthed (selv om den mangler subjektivitet, der definerer menneskelig forståelse).

twoday-situation-copenhagen-29-1280

Se vores katalog af AI-ydelser

twoday-situation-herning-20-1280

Advanced Analytics

Advanced Analytics er en særlig disciplin, der ved hjælp af algoritmer kan beregne sandsynligheder for ”at noget sker” og dermed hjælpe dig med at være på forkant med udviklingen af din forretning.

Læs mere her

twoday-situation-aarhus-144-1280

Churn & Retention Framework

twodays Customer Churn & Retention Framework bruger jeres data kombineret med den nyeste teknologi inden for machine learning til at forudsige, hvilke kunder der har størst sandsynlighed for at forlade dig.

Læs mere her

Hvad kan du bruge AI-løsninger til i din virksomhed?

Døren til AI er åben for alle virksomheder. Den er ikke forbeholdt store tech-virksomheder og gigantiske budgetter. Alle virksomheder kan få gavn af at bruge AI og Machine Learning til at løse små og store udfordringer på baggrund af data.

Det behøver ikke at være så komplekst endda. Se eksempler på værdifulde anvendelsesmuligheder her:

Forsyning

Forudsig nedbrud og prioriter dine ressourcer rigtigt ved hjælp af predictive maintenance. Her anvendes IoT og Big Data. Du kan også måle ændringer i f.eks. vandgennemstrømning og undgå uforudset vandspild. Det har vi bl.a. hjulpet VandCenter Syd med.

Læs mere om det her

Bank

De fleste banker har store mængder data på deres kunder. Med en fælles dataplatform, der understøtter både AI og BI, kan du få det optimale ud af data og genbruge AI-modeller på tværs af organisationen.

Læs, hvordan vi har hjulpet Nykredit med at opbygge en dataplatform, der understøtter AI

Telebranchen

Forudsig, hvilke kunder der vil forlade din virksomhed (churn). Det er også muligt at anvende text mining til analyse af anmeldelser på Trustpilot. Og til segmentering af kunder, der på den baggrund kan tilbyde den rigtige telefonipakke til de rigtige kunder.

Restauration

Anvend AI som et internt projekt, hvis du som restaurantkæde f.eks. gerne vil benchmarke dine forskellige restauranter. Få nemt et sammenligningsgrundlag.

Retail

Ansigtsgenkendelse gør det muligt at fastslå dine kunders demografi f.eks. køn og alder. Kunderne registreres, når de går ind og ud af butikken. Det gør det f.eks. muligt at se, hvor lang tid kunderne bruger i butikken, antallet af kunder på en dag – og hvornår der er mest travlt. På den måde kan du bedre styre dine ressourcer i butikken.

Forsikring

Forudsig forsikringssvindel ved hjælp af predictive modelling. Det kan endda ske live – en alarm popper op, når noget ikke er, som det skal være.

Produktion

Et kamera filmer produktionsbåndet. Det opfanger farve og form på produkterne og hejser et flag, hvis et produkt er en forkert farve eller lignende. På den måde undgår du fejlleverancer.

Fagforeninger

Anvend AI til analyse af opslag på sociale medier, hvor der udarbejdes en sentiment-score – altså hvor positivt/negativt omtales fagforeningen på Twitter. Det giver dig mulighed for at tage en evt. shitstorm i opløbet.

E-handel

Vis relevante produkter til kunden på baggrund af lignende kunder eller tidligere køb. Chat bots er også et eksempel på AI, som analyserer teksten og anvender machine learning til at kategorisere beskeden fra kunden.

Hvordan skaber du værdi med artificial intelligence?

Det er de færreste virksomheder, der betvivler, at AI er det nye konkurrenceparameter. AI vinder mere og mere terræn i erhvervslivet. Både hos små og store virksomheder. Og i alle brancher. Så hvis du ikke vil tabe kampen til dine konkurrenter, er du nødt til at tage kunstig intelligens seriøst.

Spørgsmålet er bare, hvordan du som virksomhed kan bruge AI til at skabe værdi? Vil du lykkes med AI, er det alfa og omega, at du har en kultur, der er gearet til det. En kultur, der kan håndtere data, opsætte et IT-setup og tiltrække de rigtige kompetencer.

Dernæst er der særligt tre steder, du skal have fokus på, når du skal starte din AI-rejse.

Der, hvor business casen er bedst:

At optimere effektivitet og fart på højprofit-områder er altid det rette sted at starte.

Der, hvor der skal spås om fremtiden:

Med AI følger muligheden for at give det bedst tænkelige bud på fremtidige hændelser baseret på komplekse sammenhænge i data.

Der, hvor de samme handlinger bliver gjort igen og igen:

I har et kæmpe potentiale inden for automatisering, beslutningsstøtte og robotteknologi.

Når du prøver at finde værdifulde områder at implementere AI på, så arbejd på en klar definition af, hvilket problem du ønsker at løse. Ellers er det nemt at fare vild og lade sig forføre af meget komplekse AI-løsninger.

Anbefalingen lyder derfor; start småt og afprøv hurtigt ideen i forretningen. Herfra kan du altid bygge videre. Vores AI konsulenter kan hjælpe med at kortlægge, hvordan artificial intelligence kan skabe værdi for jer.

Fakta om AI i virksomheder

Artificial Intelligence og Machine Learning er på alles læber. Og der har længe været tale om AI som en gylden forretningsmulighed for virksomheder. Men hvor langt er vi egentligt kommet i dansk erhvervsliv, hvis man kigger på de hårde fakta? Det har bl.a. Microsoft lavet en rapport, der viser. Her er nogle af konklusionerne.

*Undersøgelse lavet af analyseinstituttet PAC

52%

af de danske virksomhederer i pilotfasen omkring AI.

8%

af alle danske virksomheder er på et avanceret stadie i brugen af AI.

17%

har en strategi for, hvordan AI kan bruges til at skabe forretningsværdi.*

Gratis e-bog: Sådan kommer du i gang med AI

Alle snakker om kunstig intelligens. Og nikker anerkendende. Men få tør indrømme, at de ikke helt ved, hvordan de skal bruge AI værdifuldt i virksomheden.

Derfor besluttede Jakob (én af vores AI-eksperter) sig for at skrive en how-to-guide. Den handler om, hvordan du kommer i gang med dit første AI-projekt.

twoday-AI-ebook-ipad-vertical-mockup-thank-you-page

Udforsk relaterede ydelser

twoday-situation-aarhus-67-800

BI & Analytics

Opdag fordelene i datadrevet beslutningstagning med vores avancerede Business Intelligence & Analytics-løsninger. Få dybdegående indsigter og skræddersyede analyser, der kan omdanne komplekse data til klare strategiske fordele for virksomheden. 

Læs mere her

twoday-situation-kolding-2-800

Dataplatforme

Tænk, hvis dine data altid kan svare dig på, om der er fare for nedetid, hvad dine kunder savner, og hvor mange timer du kan frigøre til innovation. Med en moderne dataplatform i skyen får du svar med det samme.

Læs mere her

twoday-situation-copenhagen-53-800

Datastrategi

twoday hjælper med at definere, planlægge og assistere vores kunders digitaliserings-rejse på kort, mellem og lang sigt.

Læs mere her

twoday-situation-aarhus-82-800

Corporate Performance Management

Data skaber indsigt, og indsigt giver bedre beslutninger. Beslutninger, som gør det lettere at lykkes med virksomhedens strategi. Det kalder vi Performance Management.

Læs mere her

Bliv (lidt) klogere på Artificial Intelligence

Vil du i gang? Det vil vi også

Gør som en lang række af landets mest ambitiøse virksomheder:
Udfyld formularen eller tag fat i Søren – så kan vi tage en god snak om jeres udfordringer og drømme.

Søren Toft Joensen

Partner & CCO
soren.joensen@twoday.com
26 30 90 01