At begynde i et nyt job kan være overvældende. Nye systemer, nye mennesker, nye processer og opgaver — og håbet om, at alt det, man blev lovet under rekrutteringen, også holder i virkeligheden.
I twoday vil vi gerne, at den første måned føles mindre som “onboarding” og mere som en følelse af at blive en del af et team, hvor din stemme betyder noget fra dag ét.
Til at beskrive den første tid i twoday har vi spurgt to af vores nyeste medarbejdere om, hvordan deres første uger i twoday har været: Azure-konsulent i vores Cloud Platforms & Security team Nicklas Thomsen, og Junior Bid Manager Nathasja Roland Olesen.
“Det har været en rigtig god oplevelse”
Nicklas, som har en baggrund som Azure-arkitekt, har længe arbejdet på at skabe IT-arkitekturer i det indledende kontraktarbejde med kunder. Han begyndte dog at savne lidt mere “hands-on” i sin tidligere stilling: “Jeg ville gerne væk fra kun at tegne og skrive om løsninger, men også være med til at lave dem. Den mulighed fik jeg hos twoday.”
Ifølge Nicklas har de første dage i twoday været “en god oplevelse”. Han fremhæver især, at der fra begyndelsen var planlagt møder med flere forskellige afdelinger, så han hurtigt kunne danne sig et overblik over forretningen:
“Jeg har været overrasket over, at man har gjort så meget ud af at forberede så mange møder til mig fra start af. At der ikke kun var lagt møder ind med mit nærmeste team, men at ens rolle bliver tænkt ind i hele organisationen. Det har gjort, at jeg har oplevet, at min rolle allerede har haft betydning for twoday fra dag ét.”
Nicklas Thomsen
Azure Consultant i vores Cloud Platforms & Security Team
“Man bliver taget godt i hånden”
Under sidste del af sit studie søgte Nathasja nye veje rent karrieremæssigt end marketing, som hun hidtil havde prøvet kræfter med. Nathasja landede en stilling som Junior Bid Manager i twoday, som særligt fangede hende, da hun her fik mulighed for at være helt tæt på forretningen.
Da Nathasja bliver bedt om at beskrive sin første tid i twoday, er der særligt én sætning, der går igen: “Jeg er blevet taget godt i hånden.” Det uddyber hun således:
“Jeg skrev under på min kontrakt flere måneder før, jeg skulle begynde. Her var det virkelig rart, at der var løbende kontakt inden min første arbejdsdag. Jeg fik informationer undervejs, så jeg aldrig følte mig koblet af. Derudover fik jeg også IT-udstyr, inden jeg begyndte, og der var planlagt møder på forhånd. Det gjorde, at det ikke føltes så overvældende at møde op første dag.”
Alt i alt gjorde det, at Nathasja oplevede sin første tid som tryg og overskuelig, selvom hun trådte ind i sit første fuldtidsjob — i et helt nyt felt og en ny branche. Den klare struktur og løbende kommunikation gav ro, så hun kunne fokusere på at lære kollegerne at kende og gradvist tage del i opgaverne.
Nathasja Roland Olesen
Junior Bid Manager
“Fleksibiliteten er til at mærke”
Når man begynder et nyt sted, kan det tage tid at finde sin rytme: Hvornår man arbejder bedst, hvor man sidder, og hvordan man får balancen mellem arbejde og fritid til at fungere. I twoday er det noget, der hurtigt falder på plads, fordi fleksibilitet er en naturlig del af kulturen.
Nicklas og Nathasja peger begge på fleksibiliteten som en afgørende faktor i hverdagen.
“Man er ansat i nogle voksenstillinger, og det kræver også, at man forstår sit ansvar og ikke behøver at stå med stopure i nakken. Jeg mærker heldigvis, at der er frihed under ansvar, og det var også, hvad jeg forventede,” forklarer Nicklas.
For Nathasja handler det især om balancen i hverdagen: “Jeg synes, det virker som en meget fleksibel arbejdsplads. Der er en god forståelse for, at hverdagene kan se forskellige ud. Nogle gange har man måske en aftale eller noget praktisk, der skal passes, og andre gange giver man den en ekstra skalle, når der er brug for det.”
"Man bliver hurtigt en del af holdet"
Det kan være en udfordring som ny medarbejder at finde ud af, hvornår man skal lytte og observere, og hvornår man skal byde ind. I twoday forsøger vi at gøre den balance lettere, fordi nye medarbejdere hurtigt får lov at tage del i både samtaler og opgaver. Det giver en følelse af at være inkluderet fra begyndelsen — og at ens bidrag tæller.
“Jeg følte ret hurtigt, at jeg kunne komme med mit syn på tingene. Og jeg har faktisk fået feedback fra nogle kolleger, der synes, det er fedt, at jeg allerede bidrager aktivt. Det er dejligt at høre,” fortæller Nicklas.
Nathasja har også samme oplevelse af hurtigt at blive en del af holdet: “Teamet har været gode til at kaste mig ud i ting. Både ved at invitere mig med på møder, så jeg har kunnet observere og lære, men også ved at give mig dele af projekter, jeg har kunnet bidrage til allerede fra de første dage. Det har været meget learning-by-doing, men i et virkelig tilpas tempo, så jeg hverken har trippet for at komme i gang eller følt mig overvældet af for mange forventninger.”
"Hvad vi mener, den første måned bør føles som"
I twoday vil vi gerne, at nye medarbejderes første måned ikke skal handle om at bevise sit værd — men om at lære mennesker, opgaver og kultur at kende ved at blive en fast del af et team fra dag ét.
Nicklas beskriver den første måned som:
“Det har været en meget professionel og gennemgribende proces. Jeg er meget overrasket over, hvor strømlinet og omhyggelig den har været. Jeg har ikke oplevet en opstart et andet sted, hvor jeg er blevet tænkt så meget ind i forretningen fra start som her.”
Nathasja beskriver sin første måned som:
“Jeg følte, at der var taget godt hånd om mig, allerede inden jeg begyndte. Der var ro på, og det gjorde det meget nemmere at tage alle de nye indtryk ind, som der nu er i forbindelse med et nyt arbejde.”