Skip to content

Alcadon til­trækker nye kunder med en B2B-service­platform

Alcadon

Alcadon medarbejdere

Hvem er Alcadon?

Siden 2003 har Alcadon i Danmark hjulpet større kunder særligt inden for FTTx- og Telecom-industrien samt datacentre med både standardprodukter og kundetilpassede løsninger.

I de seneste år har Alcadon justeret sin strategi. Nu går de fra at servicere få, men store kunder til også at henvende sig til installatører. Det stiller enorme krav til virksomhedens digitale setup.

Alcadon website

Udfordringen

Fokusskifte i forretningen krævede digitalisering af salget

Alcadons strategiske fokus på at hen­vende sig til en bredere målgruppe betyder, at virksomheden tilbage i 2022 kiggede på et udfordrende regnestykke: 

Mange kunder i alle størrelser * forskellige brancher * forskellige markeder * online salg = enormt mange produktdata at holde styr på.  

Den opgave er både dyr, langsom og risikabel at løfte manuelt.  

Alcadon havde derfor brug for en digital serviceplatform, der understøtter den nye strategi, reducerer manuelt arbejde, strømliner arbejdet med data og sikrer hurtige og enkle købsprocesser via digital selvbetjening.  

Dét er i sig selv lidt af en udfordring. Læg dertil, at Alcadon arbejder med projekt­organisationer – de leverer produkter til installationsprojekter – hvilket stiller store krav til webshoppen og datahåndteringen, da kunder har behov for at bestille varer på tværs af projekter med en til tider avanceret prisstruktur.

Vi stod i en situation, hvor vi skulle hoppe på det digitale tog for at følge med markedets behov. Det forstod twoday Co3, som har været super gode til at lytte til vores ønsker og samtidig tage os lidt længere, end vi havde regnet med.


Steffen Grønhøj Tuxen Møller
E-commerce & Online Marketing Manager, Alcadon

Mobilvisning af Alcadon website
Mobilvisning af Alcadon website

Løsningen

Vejen fra køb til leverance er blevet kort og enkel

Komplekse udfordringer kræver gennem­arbejdede løsninger. Alcadons løsning består af flere elementer, som tilsammen gør det muligt for Alcadon at drive online salg til forskellige målgrupper. Helt konkret har vi hjulpet med:  

  • Etablering af PIM, hvor vi fik styr på datagrundlaget 
  • Etablering af website 
  • Integration til BC 
  • Etablering af B2B-webshop 

Magien på websitet sker, når du logger ind i B2B-webshoppen. Der findes en dansk, tysk og nu også belgisk version af webshoppen.  

Takket være et solidt UX-arbejde er det let at bevæge sig rundt og finde lige præcis de informationer, du har brug for. Derud­over er der en lang række features, der forenkler købsprocessen. Eksempelvis kan Alcadon lave og dele lister med kun­derne på deres konti, ligesom kunderne kan gemme indkøbskurve samt gemme og dele favoritlister med kollegaer på tværs af deres organisation.  

For at forenkle købsoplevelsen på B2B-wepshoppen er det muligt at styre, hvem der har adgang til hvad. Helt konkret kan kundens brugere få tildelt forskellige roller, som matcher deres rettigheder og muligheder for at handle. Det giver kunden et godt overblik over de samlede aktiviteter og sikrer samtidig fleksibilitet, hvor brugere kan købe varer på shoppen efter rettighed og behov.

Alcadon website konto oversigt

Få overblik over dine ordrer og leverancer

Flere og flere B2B-virksomheder er begyndt at sælge deres varer online. Det er smart – både for sælger og køber – men vi møder altid den samme bekymring: Vil brugerne ændre vaner? Vil de begynde at handle online?  

Sandheden er, at nogle holder fast i den personlige kontakt. De griber knoglen, når de køber ind. Vi ser dog, at de fleste ind­købere ønsker at digitalisere processen – men kun, hvis det er helt enkelt for dem. 
 
For at nedbryde barrierer har vi sammen med Alcadon udviklet et ordre- og leve­ran­ceoverblik, der gør det let at være kunde. Her kan brugerne få det fulde overblik over tidligere og kommende leverancer. Udover at danne sig et hurtigt overblik over ordrer og leverancer kan brugerne også se relevante produkt­informationer og hente leverancedokumenter – både for kommende og tidligere leverancer.

Citat af Brian Mikkelsen, CSO E-handelsspecialist hos twoday

Når man arbejder med projekt­organi­sationer, er det ikke nok med en shop med et almindeligt check out flow. Det, der er sær­ligt ved løsningen her, er, at vi har fået bygget en portal, der gør det både nemt og hurtigt at ind­hente priser, dele pro­dukt­lister på tværs i organisa­tionen og selv­følge­lig bestille varerne og få dem leveret til tiden direkte ude til bygge­projekterne.

Brian Mikkelsen
CSO & E-handelsspecialist, twoday

Resultatet

Bedre kundeoplevelser og gladere medarbejdere

Alcadon står i dag med en digital løsning, der både sikrer en nemmere og hurtigere købsoplevelse for deres eksisterende kunder og derudover åbner op for salg til en helt ny kundegruppe: installatører. 

Fundamentet for Alcadons løsning er etableringen af et PIM-system, der samler og strømliner arbejdet med produktdata. Det stærke datagrundlag gør det muligt for virksomheden at bygge en B2B-web­shop, hvor alle kunder nemt kan finde den relevante produktinformation, som de har behov for, og som gør hele købs­pro­ces­sen lettere for dem. Desuden fungerer PIM som ”hub” for data til eksterne online markedspladser og samarbejdspartnere som fx Klarpris.

Alt i alt står Alcadon i dag med en digital løsning, der gør det muligt at eksekvere virksomhedens ambitiøse strategi – og tilpasse sig nye muligheder og behov i fremtiden.

Én ting, jeg vil frem­hæve, er arbejdet med projekt­lister. Det gør ikke kun livet lettere for vores med­arbejdere – det gør det også let for kunderne at handle med os, hvor eksempel­vis lagerbeholdning, kunde­tilpassede priser og leveringsmuligheder fremgår på det enkelte projekt.


Steffen Grønhøj Tuxen Møller

E-commerce & Online Marketing Manager, Alcadon

Alcadon webløsning bestillingsoversigt
brian-mikkelsen-e-handelsspecialist

Vil du vide mere? 

Så er det Brian, du skal have fat i. Det koster ingenting, og du risikerer højest at få et godt råd med på vejen.

Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@twoday.com