Skip to content

ISS sparer hundredvis af arbejdstimer ved at modernisere dataplatform og kunderapportering

Kunde: ISS

Industry: Facility Management

Leverancer: Microsoft Fabric

 

ISS har taget et markant skridt fremad ved at modernisere sin kunderapportering og dataplatform. Med hjælp fra deres mangeårige partner twoday og den værdiskabende platform Microsoft Fabric har ISS erstattet forældede, manuelle processer med en automatiseret realtidsløsning.

twoday-ISS-case-1920

ISS er en førende virksomhed inden for arbejdspladsoplevelser og facility management. Virksomhedens kundekontrakter indeholder KPI’er, som overvåges af kunderne selv. Tidligere har hver enkelt kundekonto rapporteret KPI’er på deres egen måde – der fandtes ikke en standardiseret proces. Udarbejdelsen af rapporter krævede meget manuelt arbejde, og målet var at gå over til realtids- og automatiseret rapportering.

Rapporteringen var fragmenteret og forældet, og målet var at bringe den ind i 2020’erne ved hjælp af Microsoft Fabric og twoday.

Lassi Lapinmäki, Head of Business Operations IT hos ISS og projektleder fortæller, at projektets formål var at spare medarbejdernes tid ved at gøre udarbejdelsen af målinger og rapporter mere effektiv.

Første skridt i moderniseringen var at fokusere på kunderapporteringen for en større industrikunde. Den udviklede løsning fungerer nu som en standardiseret rapporteringsmodel, der kan skaleres til at dække alle ISS’ kunder og nøglekonti – med fleksibilitet til at imødekomme kundespecifikke behov. 

"Vores mål var at give vores kunde gennemsigtighed i det arbejde, vi udfører for dem, og i deres omkostningskilder. Der er et lignende behov for denne type rapportering hos vores andre kunder, og vi vil fortsætte indsatsen for at levere tilsvarende rapporter til alle vores store kunder. Dette projekt fungerede som en form for pilot, som blev gennemført iterativt med læring for øje – og disse erfaringer vil vi tage med videre i næste fase," siger Lapinmäki.

twoday

Fokus på fortrolighed og sikkerhed

Datamængden og dens placering tilføjede en ekstra dimension til projektet. En af de største udfordringer var at håndtere data i en stor organisation som ISS, især når dataene også kommer fra kundernes systemer.

"Vi arbejder i grænsefladen mellem kundens systemer og fysisk på kundens lokation. Når data kommer fra både vores og kundernes systemer, skal vi sikre, at vi ikke duplikerer information i rapporterne. Samtidig kan kunderne være meget specifikke i forhold til, hvad vi integrerer i deres systemer."

"Når man arbejder på kundens lokation og i deres systemer, er det vigtigt at tage højde for fortrolighed og sikkerhed – og forstå, at vi ikke kun arbejder med vores egne data, selvom de relaterer sig til vores forretning. Det måtte vi have med i overvejelserne både i systemopbygningen og i den daglige drift," siger Lapinmäki.

"Jeg kan varmt anbefale samarbejdet med twoday. Deres iterative og pragmatiske tilgang har fra vores perspektiv været afgørende for projektets succes."

Lassi Lapinmäki
Head of Business Operations IT hos ISS

Resultater: Det nye rapporteringsværktøj sparer tid og gør arbejdet lettere

Arkitekturen til den nye rapporteringsløsning blev bygget på Microsoft Fabric, og data i ISS' systemer blev flyttet til skyen i Fabric. Derudover blev der udviklet en Power Apps-løsning, der overfører data fra kundernes systemer til Microsoft Fabric. Dette løste problemet med datafragmentering, da automatiserede integrationer til kundernes systemer lå uden for projektets scope.

"I Fabric orkestrerede vi data og transformerede dem, så de fik den rigtige struktur og var klar til rapportering. Ovenpå dette lavede vi en Power BI-rapportering, hvor de KPI’er, vi har aftalt med kunden, præsenteres visuelt. Vi har lavet et 360-graders overblik med gennemsigtig, realtidsbaseret og ensartet rapportering," fortæller Lapinmäki.

Rapporterne dækker områder som ejendomsvedligeholdelse, servicekvalitet og arbejdssikkerhed. Sammenlignet med tidligere rapporteringsmetoder giver det nye system bedre adgang til faktureringsdata, målsætninger og trends, som nemt kan bruges til at levere prognoser til kunderne. Systemet gør det også muligt for ISS’ kunder at tilgå rapporteringsportalen efter behov.

"Det nye system har bragt vores rapportering ind i 2020’erne. Det er stort for os at kunne vise kunderne trends: hvor vi har været, og hvor vi er på vej hen – og sammenligne det med tidligere perioder. Vi har også synliggjort mål og målsætning og gjort det muligt at følge op på dem. Selvfølgelig har vi tidligere målt på mål, men det har ikke været visuelt let at afkode," siger Lapinmäki.

ISS har beregnet, at det nye system i bedste fald vil spare ISS’ account managers omkring en arbejdsdag om måneden og hele serviceorganisationen hundredvis af timer om året.

"Vores kunde har også været meget tilfreds med rapporteringsløsningen, og gennemsigtigheden er steget markant, da de nu kan se det udførte arbejde og deres fakturaer i vores system. Vi håber, at det vil styrke kundernes engagement, da gennemsigtighed også øger tilliden," tilføjer Lapinmäki.

 

Agilt samarbejde med twoday

twoday blev valgt som leverandør af rapporteringsløsningen til ISS på grund af solid erfaring med ISS og deres data gennem mere end 10 års samarbejde – blandt andet i forbindelse med udvikling af et internt rapporteringsværktøj. twodays viden om Microsoft Fabric var ligeledes en afgørende faktor.

"I foråret 2024, da projektet gik i gang, var Microsoft Fabric stadig en ny løsning, som ikke mange endnu tilbød. Vi og twoday havde en fælles vision om, at Fabric kunne være fremtidens vej inden for rapportering – og de havde kompetencerne til at tage projektet i den retning, vi ønskede."

"twoday stillede med et lille og engageret team, og vi arbejdede tæt sammen på en iterativ og agil måde. Fokus var på at få tingene gjort i stedet for at opbygge unødig bureaukrati. Nøglen til succes var at forstå dataene samt vores virksomheds arkitektur, hierarkier og miljø," siger Lapinmäki.

Selvom implementeringen har været kompleks på grund af nøglekundens koncernstruktur og hierarki – og der har været mange ting, der skulle defineres – har projektet holdt både tidsplan og budget. ISS er meget tilfreds med projektet og ser frem til næste fase, hvor rapporteringsløsningen skal udrulles til andre kunder og dermed skabe betydelige fremtidige besparelser.

 

Hybrid AI – Machine Learning får en stemme

Bliv klogere på, hvordan hybrid AI forener maskinlæring med menneskelig dømmekraft og skaber smartere, mere intuitive løsninger, der kan håndtere virkelighedens komplekse udfordringer. Få indsigt i, hvordan denne tilgang giver maskinlæring en stemme – og åbner døren til helt nye muligheder for brugen af AI.

Innovation i det norske sundhedsvæsen gennem data og teknologi

twoday har samarbejdet med det norske sundhedsministerium om at modernisere deres digitale platform og gøre det nemmere og mere effektivt at tilgå sundhedsydelser. Den nye løsning har forbedret brugervenligheden og styrket mulighederne for datadrevne beslutninger – hvilket har gjort sundhedsydelserne mere smidige for både borgere og sundhedsprofessionelle.

Ny dataplatform baner vejen for Verdos digitaliseringsstrategi

I samarbejde med twoday har Verdo udviklet en dataplatform, hvor al data på kort sigt indsamles og behandles systematisk på tværs af hele energikoncernen.