Digitalisering af processer i salg og service på tværs af +150 bilforhandlere

Hvem er Nic. Christiansen Gruppen?
Nic. Christiansen Group er en af landets største bilkoncerner, der siden grundlæggelsen i 1967 har arbejdet med at importere, distribuere, sælge, servicere og udbyde leasing og finansiering af biler.
I dag er hovedaktiviteterne i koncernen importen af Hyundai, BYD, Honda, Land Rover og Jaguar, de fire bilkæder Bayern AutoGroup, Terminalen, British MotorGroup og May & Olde samt leasing- og finansieringsselskabet NCG Finans.
Koncernen råder over mere end 1.200 medarbejdere og et netværk med +150 bilforhandlere i Danmark, Sverige, Tyskland, Finland samt Baltikum.
Udfordringen
En ny digital strategi, der skulle understøtte visionen om at være bilforhandlernes foretrukne partner
Nic. Christiansen kom til os med et ønske om at realisere en digital strategi, der ville understøtte koncernens vision om at være bilforhandlernes foretrukne partner. De ønskede sig en samarbejdspartner, der kunne give dem god sparring i digitaliseringsprocessen.
Første step på rejsen var at digitalisere og effektivisere bestillingsprocessen. Nic. Christiansen oplevede et fald i interessen fra nye bilforhandlere, grundet et besværligt bestillingsflow.
Det eksisterende bestillingsflow var svært at navigere rundt i og opfyldte ikke længere kundernes behov. Det gjorde, at flere potentielle kunder begyndte at forhandle andre bilmærker.
Dertil kom, at de ældste biler på bilforhandlernes lagre ikke altid var de første til at blive solgt. En udfordring der betød, at det var svært for både Nic. Christiansen og de enkelte bilforhandlere at opnå deres salgsmål.
Reservedelsportal til serviceværksteder
Nic. Christiansen oplevede desuden et behov for at optimere processerne omkring bestilling af reservedele på serviceværkstederne. Den eksisterende proces var ikke alene besværlig og tidskrævende for serviceteknikerne, men kunne også føre til forsinkelser og i nogle tilfælde fejl i bestillingsprocessen.
Derfor ønskede Nic. Christiansen sig en reservedelsportal, der ville gøre det ultra simpelt for det enkelte serviceværksted at bestille reservedele. Og samtidig ønskede de sig en portal, der ville give gennemsigtighed til lagerbeholdningen på tværs af serviceværkstederne i koncernen. Alt sammen for at kunne skaffe reservedele hurtigere og i sidste ende kunne yde en bedre kundeservice.

Løsningen
En brugervenlig bestillingsportal
Vi har udviklet en brugervenlig bestillingsportal på en DynamicWeb platform til Nic. Christiansen, der gør det let at bestille og konfigurere bilerne direkte til slutkunden.
Bestillingsportalen er designet til, at i takt med at forhandleren gennemgår konfiguratoren, søges der automatisk efter matchende biler på lager hos øvrige forhandlere. Det gør det muligt for forhandlerne at sælge bilerne efter FIFO-princippet (first in, first out), hvilket er med til at sikre, at de enkelte bilforhandlere ikke har forældede biler på lager.
Den simple flow-navigation i konfiguratoren er med til at skabe overblik over løsningens mange funktioner og valgmuligheder, da brugeren kun præsenteres for ét valg ad gangen.
Den nye portal giver desuden forhandlere mulighed for at holde deres kunder orienteret om alt, fra hvornår bilen sættes i produktion, til hvornår den afsendes og leveres.
Et dashboard giver de enkelte forhandlere overblik over alt fra salgstal og mål, til hvilke biler de har på lager, og hvilke modeller de mangler at bestille hjem.


Bestillingsportal bygget i DynamicWeb
Integreret til ERP og BI
Et dashboard giver bl.a. oversigt over, hvilke biler forhandlerne mangler at bestille hjem.
Bestilling af biler
Løsningen gør det muligt at konfigurere bestilte biler direkte til slutkunden.
FIFO-princippet
First in, first out. Løsningen gør det muligt at søge i andre bilforhandleres lagre.
Følg hele processen
Bilforhandlerne kan følge bilerne fra bestilling til levering samt se igangværende og tidligere ordrer og fakturaer.
"Vi har værdsat den meget professionelle og seriøse måde, de har kørt hele udviklingsprocessen. Projektledelsen har været meget professionel, og de har været åbne og ærlige i forhold til ressourcer og deadlines. Så det, der blev aftalt, blev holdt.
De var desuden dygtige til at sætte sig ind i vores forretning og vores behov. Mht. funktionaliteten har de arbejdet tæt sammen med vores AX leverandør, hvilket var vigtigt i forbindelse med bl.a. user interfacet. "
Kent Andersen, Koncern IT-chef, Nic. Christiansen
En ultrasimpel og intuitiv reservedelsportal
Efter at have udviklet bestillingsportalen blev vi igen valgt som samarbejdspartnere til at bygge den ønskede reservedelsportal.
Vi har udviklet reservedelsportalen på den samme DynamicWeb platform. Løsningen har live integration til AX, og gør det muligt at se, om de øvrige serviceværksteder i koncernen har de ønskede reservedele på lager. Derudover foreslår systemet automatisk erstatninger for udgåede reservedele.
Fokus har gennem hele løsningen været på simplificering for at minimere fejl i bestillingsprocessen. Vi har skåret alt det overflødige fra og arbejdet på et ultrasimpelt UX for at gøre det så let som overhovedet muligt at bestille reservedele for serviceteknikerne.

Resultatet
Fleksible selvbetjeningsportaler – færre fejl og kortere leveringstider
Nic. Christiansen har fået skræddersyede Self Service Portaler. Portalerne er begge udviklet, så de nemt kan rulles ud på nye markeder og til nye bilmærker. Løsningerne gør det derfor muligt at tilpasse designet til de forskellige bilmærker, så f.eks. Hyundai forhandleren bliver præsenteret for et design, der tager udgangspunkt i Hyundais brandmanual. Det sikrer en strømlinet oplevelse uanset bilmærke.
Resultatet af portalerne er mærkbare for både medarbejdere og forhandlerne hos Nic. Christiansen. Bilimportøren og serviceteknikerne oplever færre fejl i bestillingerne, kortere leveringstid og et bedre indblik i, hvilke biler og reservedele der er på lager.
Den tydelige mindskelse af fejl adskiller sig fra tidligere arbejdsgange, hvor Nic. Christiansen f.eks. gennemgik alle bestillinger manuelt. Her blev data tastet ind i et Excel-ark i en kundeportal. Den nye løsning derimod medfører, at alle produktoplysninger opdateres automatisk på tværs af platformene.
Platformene har optimeret de interne arbejdsgange hos Nic. Christiansen ved at fjerne manuelt arbejde og automatisere processerne.

Vil du også sætte fart på digitaliseringen?
Så tag fat i Jacob. Han vil meget gerne høre om dine udfordringer og ambitioner.
Jacob Gammelby Stenhaug
Client Director
+45 27 53 00 12
jacob.gammelby@twoday.dk