Skip to content

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Oversat til dansk: søgemaskineoptimering. Det handler om at optimere dit websites indhold til søgemaskiner som fx Google ud fra dine vigtigste søgeord.  

Jo mere brugbart Google oplever dit indhold, jo større er chancen for, at du får gode placeringer i søgeresultaterne. Og jo mere synlig i søgeresultaterne, jo mere trafik fra for potentielle kunder – og forhåbentlig mere salg. 

Jo mere brugbart Google oplever dit indhold, jo større er chancen for, at du får gode placeringer i søgeresultaterne.



4 fordele ved søgemaskineoptimering

1. Få gode placeringer i Google

Bliv synlig i Google i det øjeblik, nogen søger efter de produkter eller ydelser, du tilbyder. Får du en høj placering i søgeresultaterne, øger du din online synlighed og får mere trafik til dit websitesom forhåbentlig giver dig flere kunder. 

2. Betal kun for din tid

Du investerer tid i at vedligeholde din SEO. Til gengæld koster det ikke noget at få besøgende – modsat annoncering, hvor du betaler for kliks eller visninger. Rangerer du højt på værdifulde søgeord, er værdien af din tid hurtigt tjent ind igen. 

3. Større troværdighed

Kunder har (typisk) større tiltro til organiske søgeresultater i forhold til betalte. Alle kan i princippet betale sig til at ligge øverst på Google på bestemte søgeord, men det er ikke ensbetydende med, at deres indhold er det bedste. 

4. Bliv en ekspert i branchen

Med godt indhold (content marketing) har du mulighed for at blive en autoritet i branchen. Hvis du deler ud af relevant viden, kan du etablere dig som en ekspert inden for dit felt, hvilket både kan styrke dit omdømme og øge din synlighed. 

SEO er en langsigtet strategi – med stor påvirkning

Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, som kræver et langsigtet arbejde og en strategisk tilgang for at opnå positive resultater. 

Til gengæld kan SEO have stor indflydelse på din virksomheds resultater og bundlinje. Får du succes med SEO, kan det nemlig føre til øget organisk trafik og øget salg. 

Teknisk SEO

For at din hjemmeside overhovedet skal blive læst af søgemaskinerne, er det vigtigt at fokusere på teknisk SEO – som bør være fundamentet af enhver SEO-strategi. 

For at optimere din tekniske SEO kræver det bl.a., at du har styr på din sides hastighed (load tid, billedstørrelser, m.m.), sikkerhed (certifikater), brugervenlighed (mobiloptimering), relevans (ingen duplicate content) og datastruktur (sitemaps, redirects). Bare for at nævne nogle få. Teknisk SEO kan nemlig dække over mange ting relateret til de mere tekniske aspekter af din hjemmeside.  

Optimal teknisk SEO er afgørende for, at dit website fungerer, er hurtigt og har det rette setup, så Google nemt kan finde, crawle, indeksere og rangere siderne på dit website.  

Indhold og sidestruktur

For at søgemaskiner kan gøre dine websider synlige i søgeresultaterne, skal siderne bruge de rigtige ord, indeholde den korrekte struktur og have den rigtige form. 

De rigtige ord finder du oftest ved hjælp af en søgeordsanalyse, hvor du finder frem til de ord, der er relevante for din virksomhed og det, du tilbyder, men samtidig har øje for de søgninger, der kan føre til trafik og konverteringer på dit website. 

Strukturen danner du ved at bruge de rigtige elementer på hjemmesiden, når du bygger dit indhold. Det betyder, at din hjemmeside skal bruge elementer som titel, metabeskrivelse, overskrift, URL samt links til relateret indhold og sider.  

Det er også vigtigt at definere den korrekte form for indhold, f.eks. om det er artikler, guides, lister, produktsider eller andet. 

Links og autoritet

Når du har styr på alt det tekniske omkring din hjemmeside, og dit indhold samtidig er på plads – både i forhold til relevans, ord, struktur m.m., gælder det om at bygge links til dit domæne og sikre autoritet. 

For en søgemaskine er et link fra andre relevante hjemmesider et vigtigt signal om, at dit domæne er relevant indenfor det pågældende emne. Det betyder, at din hjemmeside er en kilde til god information, hvilket skaber autoritet, der igen påvirker dine søgeresultater positivt.  

Eksempler på indhold, der typisk kan give gode links, er guides, webinarer, seminarer og lister. Med andre ord skal det være nyttigt indhold, der giver viden og værdi. 

Vores proces

1.

Behovsafklaring 

Vi starter med at kortlægge, hvad der er vigtigt for netop din virksomhed. Hvad er forretningsmålene? Hvad er strategien for fremtiden? Det er vigtigt, at vi ved, hvad I ønsker at blive fundet på. 

2.

SEO audit 

Vi foretager en teknisk SEO-analyse og kigger bl.a. på sammenhængen mellem hjemmesidernes tekniske egenskaber og deres synlighed i søgeresultaterne samt relevante søgeord. 

3.

Handlingsplan 

Til sidst lægger vi en plan for, hvilke skridt der kan tages på kort og lang sigt for at øge synligheden af ​​din hjemmeside og aftaler, hvordan vi fremover skal samarbejde om eksekveringen og optimeringen. 

4.

Gennemsigtighed og dialog 

Du får adgang til et dashboard, hvor du kan følge med i udviklingen af SEO-arbejdet på netop jeres hjemmeside og se aftalte opgaver. Samtidig har vi en løbende dialog, så vi altid er enige om indsatser. 

Få hjælp af SEO-specialister

Som nævnt er der flere måder, vi kan samarbejde på. Uanset hvad du vælger, er du garanteret rådgivning og eksekvering af professionelle specialister inden for søgemaskineoptimering. 

Vi tilbyder også, at du kan låne en SEO-specialist, der kan hjælpe med at nå de ting, du ikke selv har tid til. SEO specialisten tager udgangspunkt i netop din hjemmeside og dine konkrete behov.  

Du kan bl.a. få hjælp til generel on page optimering, søgeordsanalyse, GAP-analyse, konkurrentanalyse og meget mere. 

Læs mere om leje af SEO-specialist her 

Få hjælp af SEO-specialister

Hør mere om hvad SEO kan gøre for dig