Her har to virksomheder markeret deres plads med hver deres unikke styrker og egenskaber – nemlig Centra som er ved at bryde igennem, og Shopify som i årevis har været den dominerende spiller på markedet. Lad os dykke ned bag kulissen og undersøge de forskellige platforme, og hvornår den ene platform giver mening frem for den anden.
Centra: Et godt valg når du vil ud i verden
Centra, grundlagt i 2016, har hurtigt etableret sig som en dynamisk cloud-baseret ecommerce platform. Med hovedkontor i Stockholm og med etablering i flere strategiske markeder, har Centra tiltrukket over 300 globale mode- og livsstilsbrands som blandt andet Björn Borg. Centras styrke ligger i evnen til at håndtere komplekse forretningsmodeller, og det er særligt relevant for veletablerede brands.
I løbet af det seneste år har Centra udvidet sine aktiviteter til nabolandene, især Storbritannien og Danmark.
Når modebrands oplever vækst og udvider deres organisation, opstår der ofte behov, der ikke tidligere har været til stede. Her træder Centra ind på scenen med deres platform velegnet til fleksible designs og funktioner vedrørende ecommerce strategier, hvilket giver større vækstorienterede brands mulighed for at imødekomme deres specifikke behov.
Headless design i fokus
Centra’s platform er udviklet til headless design (når frontend og backend er adskilt), som kan give en mere personaliseret og hastighedsoptimeret ecommerce løsning. Headless er for virksomheder, der ønsker fuld kontrol over deres frontend, og ikke har behov for en standardiseret løsning. Denne tilgang giver frihed til at forme det visuelle lag uden at påvirke backend-processerne.
Mulighed for personaliserede funktioner rettet mod bæredygtighed
Inden for modeverdenen er det vigtigt at tage hensyn til bæredygtighed, også når det kommer til design af hjemmesider. Centras tilgang til at opbygge hjemmesider uden faste skabeloner giver større frihed til at tilpasse specifikke funktioner. Dette gør det muligt at integrere bæredygtig kommunikation og transparens, hvilket en mere standardiseret ecommerce-platform måske ikke er lige så åben for. Det adskiller sig fra mere traditionelle ecommerce-platforme med faste temaer.
Shopify: Det sikre valg
På den anden side af rampelyset finder vi Shopify, en velkendt gigant i e-handelsverdenen. Med sin intuitive brugergrænseflade og drag-and-drop-funktionalitet har Shopify været en foretrukken platform for mange startups, men også for større brands inden for ecommerce. Hopper startups kun med på Shopify bølgen, fordi de ser en tendens til at alle de store spillere benytter sig af Shopify, eller er der rent faktisk noget om snakken?
Startup venligt
For startup virksomheder er Shopify et oplagt valg. Den hurtige opsætning og brugervenlighed gør det nemt for iværksættere at komme hurtigt i gang med at sælge online – og ikke mindst kan komme i gang med at være iværksættere og gøre det de er bedst til, uden at den tekniske del sætter en stopper for hurtig eksekvering. Shopify arbejder nemlig med et drag-and-drop baseret design, som gør det muligt for brugere uden teknisk ekspertise at opbygge en smuk og funktionel online butik. Denne tilgang eliminerer behovet for dybdegående teknisk viden og giver mere tid til at fokusere på produktet og markedsføringen. Derudover tilbyder Shopify deres brugere at benytte sig af deres app store, som giver mulighed for at tilføje ekstra funktionaliteter og integrationer, uden at skulle kæmpe med komplekse spørgsmål vedrørende det tekniske setup.
Kan Shopify også bruges til virksomheder i vækst?
Som nævnt ovenover, så er Shopify utvivlsomt den foretrukne startup platform i Danmark. Begynder man at vækste, og har man pludselig brug for et mere fleksibelt design, så er Shopify lidt mere begrænset, men det er dog stadig muligt hvis man er teknisk dygtig, eller med hjælp fra Shopify eksperter. Derudover er der også den mulighed for virksomheder i vækst at opgradere til Shopify Plus, hvor en ny verden at funktioner og muligheder åbner sig – så ja, Shopify kan sagtens bruges til brands i vækst, men om det er lige så oplagt til vækst, som det er til startup, må være op til den enkelte virksomhed at vurdere.
Findes der så en universel one-size-fits-all løsning?
Svaret er komplekst og afhænger af mange faktorer. Hver virksomhed har deres unikke krav, og valget mellem for eksempel Centra og Shopify afhænger af faktorer som forretningsmodel, skala, skalerbarhed og tekniske krav og ressourcer.
Veletablerede eller nystartede, komplekse eller enkle, begge platforme har deres plads i modeuniverset. Med Centra og Shopify som frontløbere er fremtiden for mode-e-handel i konstant udvikling, og det er op til de enkelte brands at finde den platform, der bedst passer til deres digitale rejse. Hvis denne artikel har givet anledning til spørgsmål omkring webshops eller andet, så er du velkommen til at kontakte os herunder.