Skip to content

FANT udvikler nyt digitalt univers – støtter sportsfællesskaber i Afrika 

Case: FANT og Monjasa

FANT er forkortelsen for den danske humanitære organisation For A New Tomorrow, der arbejder for at skabe bedre livsvilkår for børn og unge i blandt andet Ghana, Gambia og Sierra Leone gennem sportens fællesskab. Med kampagnen FANT på farten lancerer de en ny digital platform i løbet af sommeren 2025, der er udviklet i samarbejde med Monjasa og twoday. Platformen gør det nemt at donere penge gennem fysisk aktivitet for både virksomheder og private. Målet er klart: At give børn i slumområder adgang til sport og andre muligheder. 

Foto Ulrik Jantzen2 - 1920 x 1080

Foto: Ulrik Jantzen

Digitalt fællesskab, der gør en forskel 


FANT har gennem årene haft et tæt partnerskab med Monjasa. Især Group IT Director ved Monjasa, Michael Østergaard, har spillet en central rolle i at støtte NGO’ens arbejde. Sammen havde de en idé om at udvikle en smartere og mere brugervenlig løsning i forhold til
FANT på farten kampagnen, der kører hen over sommerferien hvert år. Målet var at gøre det nemt for både private og virksomheder at samle ind – og samtidig skabe synlighed om det vigtige formål.  

En tidligere version af løsningen fungerede, men den var for tung at videreudvikle – både teknisk og visuelt. Derfor blev twoday inviteret med i projektet for at flytte løsningen til en low-code platform. Det ville ikke bare gøre det lettere at skalere og forbedre systemet fremover, men også give FANT bedre mulighed for selv at arbejde videre med løsningen.  

Michael Østergaard, Group IT Director ved Monjasa, fortæller:  

 ”Jeg har gerne villet komme med en smart løsning til FANT for at sætte fokus på deres projekter og engagere virksomheder og ikke kun den almene dansker. Med andre ord være med til at brede budskabet om at støtte børn og unge i belastede områder. Derfor var det oplagt for os at indgå i et partnerskab med twoday. Vi havde idéen og løsningen, men vi manglede en kompetent partner til at spille bold med for at udvikle den optimale løsning til FANT."

twoday gik ind i samarbejdet uden betaling, drevet af ønsket om at bidrage med IT-kompetencer til at skabe et projekt, der gør en forskel for andre og støtter udviklingsarbejdet hos FANT. 

Foto: Christian Als

Foto Christian Als 4 - 1280 x 960

Løsning: En low-code platform, hvor sport og donation går hånd i hånd 

Den nye platform er bygget i Microsoft Power Pages – en low-code platform, der som standard integrerer med Dataverse og øvrige Microsoft-tjenester, da den er en del af Microsoft Power Platform. 

Interfacet på platformen har fået et løft og er blevet mere intuitivt og indbydende samt nemmere at håndtere for både brugere og administratorer.  

I løsningen kan brugere oprette sportslige discipliner/udfordringer som for eksempel løb, svømning eller cykling – og koble sponsorer på, som donerer penge alt efter aktivitetens omfang. Fællesskab er et nøgleord: Man kan oprette hold, invitere andre ind i fællesskabet, følge hinandens fremskridt og skabe sunde konkurrencer, som motiverer til både bevægelse og støtte.  

Et eksempel kunne være: For hver gang jeg løber 1 km, donerer min sponsor nummer et 10 kr. og sponsor nummer to 4 kr. 

Fællesskabselementet er nyt i år, og ifølge Michael Østergaard et meget vigtigt element i løsningen. Det er nemlig i fællesskaber, at både børn, voksne og virksomheder finder motivation, samhørighed og glæde – præcis dét, som FANT ønsker at give videre i deres udviklingsarbejde.  

Head of Secretariat ved FANT, Cecilie Hauerberg, er glad for løsningen, og ser det som en styrke, at arbejde i Power Pages, fordi det giver hende og teamet frihed:  

“Vores løsning er blevet meget mere connected, og man kan nu konkurrere i grupper. Det er virkelig brugervenligt, og vigtigst af alt har vi fået en løsning, som vi selv kan rette i. Vi er tre en halv medarbejdere hos FANT, så det er afgørende for os, at vi har nogle gode danske partnere som Monjasa og twoday, der kan hjælpe."  

Vores løsning er blevet meget mere connected, og man kan nu konkurrere i grupper. Det er virkelig brugervenligt, og vigtigst af alt har vi fået en løsning, som vi selv kan rette i. Vi er tre en halv medarbejdere hos FANT, så det er afgørende for os, at vi har nogle gode danske partnere som Monjasa og twoday, der kan hjælpe. ”

Cecilie Hauerberg, Head of Secretariat ved FANT

twoday

Samarbejdet: Et partnerskab drevet af formål – ikke profit

twoday er beæret over at være med til lanceringen af FANT’s nye univers, og alle ser frem til at følge med i, hvor meget værdi projektet skaber.  

Michael Østergaard sætter stor pris på samarbejdet med twoday og håber på, at FANT på farten kommer til at gøre en forskel i løbet af sommeren:   

Jeg var ikke i tvivl om, at vi skulle samarbejde med twoday. Der er ikke ret mange gode eksempler på at lave løsninger i Power Pages endnu, men twoday har kompetencerne til at kigge ind i det. Der er også et enormt potentiale i det offentlige i forhold til kundeportaler i Power Pages, som jeg ved, at twoday også taler ind i.”  

Gode holdkammerater er afgørende i sportsfællesskaber, og det gælder også IT-partnere. 

Michael Østergaard fortsætter:  

”Samarbejdet med twoday har været godt, og jeg synes, det er prisværdigt, at de kaster nogle timer efter projektet uden betaling. Et sponsorat havde slet ikke givet det samme resultat, og vi havde ikke fået glæde af deres indsigt og kompetencer.”  

Sales manager, Dino Smajovic, fra twoday supplerer Michael:   

“Det har været enormt berigende at være med på FANT projektet pro bono. Jeg kommer selv fra et land, hvor jeg ikke startede med de bedste livsvilkår, så at kunne være med til at bidrage med vores faglige kompetencer, som i sidste ende kan gavne børnene i slumområderne, betyder rigtig meget for mig og twoday”.  

Projektet bliver nu fulgt tæt af de involverede parter, og alle glæder sig til at se resultatet af kampagnen i løbet af sommeren.   

Resultater:

Ny donationsplatform

En helt ny donationsplatform, hvor sport og fællesskab bliver til reel støtte for børn i Vestafrika. 

Low-code løsning

Løsningen er bygget i low-code på Microsoft Power Pages – let at videreudvikle og administrere for FANT. 

Brugervenligt interface

Nyt og forbedret interface gør det nemmere og mere intuitivt at engagere sig – for både brugere og administratorer. 

Awareness og engagement

FANT på farten skaber awareness og engagement blandt børn og unge, voksne og virksomheder i Danmark – og bygger bro mellem to verdener. 

Kontakt os

Vil du vide mere om, hvad vi kan gøre for dig, så udfyld nedenstående formular, og vi kontakter dig hurtigst muligt.